کد مطلب:28381 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

برپا داشتن عدالت












1809. امام علی علیه السلام - آن گاه كه از او پرسیده شد كه: «عدل و بخشش، كدام یك برترند؟» -: عدالت، كارها را به جای خود می نهد، و بخشش، آنها را از همان راهی كه باید، بیرون بَرَد. عدالت، راهبری فراگیر است، و بخشش، حالتی ویژه. [ از این رو ]عدالت، گرامی ترین و برترینِ آن دو است.[1].

1810. امام علی علیه السلام: آن كه به عدالتْ رفتار كند، خداوند، از دولتش پاسداری كند.[2].

1811. امام علی علیه السلام: عدالت پیشه كن تا حكومتداری كنی.[3].

1812. امام علی علیه السلام: عدالت پیشه كن تا حكم برانی.[4].

1813. امام علی علیه السلام: هیچ چیز مانند عدالت از دولت ها پاسداری نكرده است.[5].

1814. امام علی علیه السلام: هیچ چیز به اندازه رفتار عادلانه از دولت ها پاسداری نمی كند.[6].

1815. امام علی علیه السلام: دولت عادل، پایدار است.[7].

1816. امام علی علیه السلام: عدالت پیشه ساز، تا اقتدارت استمرار یابد.[8].

1817. امام علی علیه السلام: پایداری مملكت، در عدالت است.[9].

1818. امام علی علیه السلام: فرمانبری، سپر شهروندان است، و عدالت، سپر دولت ها.[10].

1819. امام علی علیه السلام: پایداری دولت ها، در به پا داشتن سنّت های عادلانه است.[11].

1820. امام علی علیه السلام: عدالت پیشگی، پیروی از سنّت های الهی و [ سبب ]پایداری دولت هاست.[12].

1821. امام علی علیه السلام: آن كه در حكومتش عدالت ورزد، از یاوران، بی نیاز گردد.[13].

1822. امام علی علیه السلام: عدالت پیشگی، استواری شهروندان است.[14].

1823. امام علی علیه السلام: عدالت پیشگی، [ مایه] استواری مردمان است.[15].

1824. امام علی علیه السلام: نیكیِ عدالت، سامانده مردمان است.[16].

1825. امام علی علیه السلام: عدالت پیشگی، سامانده حكمرانی است.[17].

1826. امام علی علیه السلام: خداوندِ سبحان، عدالت را استواری مردم، پاكی از ستم ها و گناهان، و سبب تحقّق و اجرای اسلام، قرار داد.[18].

1827. امام علی علیه السلام: هرگاه شهروندان، حقوق زمامدار را به جا آورند و زمامدار، حقوق شهروندان را به جا آورد، حق در میان آنان، عزیز گردد، و آیین دینداری بر پا شود، و نشانه های عدالت، استوار گردد، و سنّت ها بر روش درست، جاری شوند، و در پرتو آن، زمانه به صلاح گراید، و بقای دولت، جای امیدواری باشد، و آرزوهای دشمنان، به ناامیدی گراید.[19].

1828. امام علی علیه السلام: عدالت، نیرومندترین بنیان است.[20].

1829. امام علی علیه السلام: جهان، باغی است كه گردشگر آن، شریعت است، و شریعت، پادشاهی است كه پیروی اش واجب است، و پیروی، روشی است كه حكمران، بدان استوار گردد، و حكمران، چوپانی است كه سپاهیان، او را كمك كنند، و سپاهیان، یاورانی اند كه ثروتْ آنان را اداره كند، و ثروت، روزی ای است كه مردمان، آن را گِرد آورند، و مردمان، توده هایی هستند كه عدالت، آنان را به بندگی كَشَد، و عدالت، بنیانی است كه جهان، با آن استوار گردد.[21].

1830. امام علی علیه السلام: عدالت، بهترین شیوه اداره كردن است.[22].

1831. امام علی علیه السلام: بَس است عدالت، به عنوان اداره كننده.[23].

1832. امام علی علیه السلام: معیار سیاست، عدالت است.[24]. 1833. امام علی علیه السلام: بهترین سیاست ها، عدالت پیشگی است.[25].

1834. امام علی علیه السلام: هیچ آقایی ای مانند عدالت در مدیریت نیست.[26].

1835. امام علی علیه السلام: زیبایی سیاست، عدالت پیشگی در حكمرانی، و گذشت در زمان توانمندی است.[27].

1836. امام علی علیه السلام: شهروندان را جز عدالت، اصلاح نكند.[28].

1837. امام علی علیه السلام: دین را پناهگاه و عدالت را شمشیر خویش قرار ده تا از هر بدی ای بِرَهی و بر هر دشمنی پیروز گردی.[29].

1838. امام علی علیه السلام: اگر حكومت، با پایه های عدالت بنا شود و با خِرَد پشتیبانی گردد، خداوند، دوستدارانش را پیروز و دشمنانش را خوار سازد.[30].

1839. امام علی علیه السلام: دل های شهروندان، گنجینه های حكمرانان است. آنچه از عدالت و ستم در آن ذخیره سازد، خواهد یافت.[31].

1840. امام علی علیه السلام: شهرها به چیزی جز عدالت، آباد نگردند.[32].

1841. امام علی علیه السلام: عدالت پادشاه، بهتر از فراوانی و خرّمی روزگار است.[33].

1842. امام علی علیه السلام: در سایه عدالت، نعمت ها چند برابر شوند.[34].

1843. امام علی علیه السلام: آن كه عدالت ورزد، قدرت یابد.[35].

1844. امام علی علیه السلام: آن كه در شهرها عدالت پیشه سازد، خداوند، رحمتش را بر او ارزانی دارد.[36]. 815)

1845. امام علی علیه السلام - از حكمت های منسوب به ایشان -: آن كه با زیردستان به عدالت رفتار كند، از بالادستان، عدالتْ روزی اش گردد.[37].

1846. امام علی علیه السلام: پاداشی نزد خداوند سبحان، بزرگ تر از پاداش زمامدارِ عادل و مرد نیكوكار نیست.[38].

1847. امام علی علیه السلام: دو چیز است كه پاداش آنها اندازه نشود: گذشت و عدالت.[39].

1848. امام علی علیه السلام: سیاست عادلانه، سه چیز است: نرمی در دوراندیشی، به نهایت رساندن عدالت، و احسانِ به اعتدال.[40].

1849. امام علی علیه السلام: در برپایی عدالت، از خوش نیّتی در میان شهروندان، چشمداشتِ اندك، و پارسایی فراوانْ كمك بجو.[41].

ر. ك: ص 265 (به پا داشتن عدالت.









    1. نهج البلاغة: حكمت 437، روضة الواعظین: 511.
    2. غرر الحكم: 8722.
    3. غرر الحكم: 2253، عیون الحكم والمواعظ: 1981/82.
    4. غرر الحكم: 2223، عیون الحكم والمواعظ: 1886/78.
    5. غرر الحكم: 9574، عیون الحكم والمواعظ: 8712/476.
    6. غرر الحكم: 7444، عیون الحكم والمواعظ: 6904/408.
    7. غرر الحكم: 5110، عیون الحكم والمواعظ: 4668/249.
    8. غرر الحكم: 2285، عیون الحكم والمواعظ: 1998/83.
    9. المواعظ العددیّة: 54.
    10. غرر الحكم: 1873.
    11. غرر الحكم: 4715، عیون الحكم والمواعظ: 4263/217.
    12. غرر الحكم: 6496، عیون الحكم والمواعظ: 6023/355.
    13. غرر الحكم:8669، عیون الحكم والمواعظ: 7665/441، الصراط المستقیم: 222/1.
    14. غرر الحكم: 697، عیون الحكم والمواعظ: 466/30، و 994/42.
    15. غرر الحكم: 806.
    16. غرر الحكم: 4819.
    17. غرر الحكم: 774، عیون الحكم والمواعظ: 982/42.
    18. غرر الحكم: 4789، عیون الحكم والمواعظ: 4355/223.
    19. نهج البلاغة: خطبه 216. نیز، ر. ك: الكافی: 550/353/8.
    20. غرر الحكم: 863.
    21. بحار الأنوار: 87/83/78.
    22. غرر الحكم: 1656.
    23. غرر الحكم: 7031، عیون الحكم والمواعظ: 6537/386.
    24. غرر الحكم: 9714، عیون الحكم والمواعظ: 8960/486.
    25. غرر الحكم: 4948، عیون الحكم والمواعظ: 4505/237.
    26. غرر الحكم: 10895، عیون الحكم والمواعظ: 10115/544.
    27. غرر الحكم: 4792، عیون الحكم والمواعظ: 4356/223.
    28. غرر الحكم: 1342 و 4215، عیون الحكم والمواعظ: 5396/303.
    29. غرر الحكم: 2433، عیون الحكم والمواعظ: 1853/77.
    30. غرر الحكم: 4118، عیون الحكم والمواعظ: 2971/132.
    31. غرر الحكم: 6825، عیون الحكم والمواعظ: 6243/370.
    32. غرر الحكم: 9543، عیون الحكم والمواعظ: 8864/481.
    33. مطالب السؤول: 56.
    34. غرر الحكم: 4211، عیون الحكم والمواعظ: 3858/188.
    35. غرر الحكم: 7711، عیون الحكم والمواعظ: 7283/428.
    36. غرر الحكم: 8638، عیون الحكم والمواعظ: 8361/460.
    37. شرح نهج البلاغة: 535/308/20.
    38. غرر الحكم: 7526، عیون الحكم والمواعظ: 6976/410.
    39. غرر الحكم: 5769، عیون الحكم والمواعظ: 5298/297.
    40. غرر الحكم: 5592، عیون الحكم والمواعظ: 5141/284.
    41. غرر الحكم: 2408، عیون الحكم والمواعظ: 1860/77.